Victor Choquet portéi

A modellről egy időben /1876 – ban / egy helyen - Franciaországban - két arckép készült. Az egyik művész Auguste Renoir, a másik művész pedig Paul Cezanne. Renoire lágyan ábrázolja modelljeit. A szembeforduló férfi arca kellemes és szinte nőiesen szelíd. Alig ismerünk rá a modellre Paul Cezanne festményén. Erős, határozott egyén jelenik meg előttünk, akár a művész.

Mind emellett ezek a művészek egészen másfajta utat kerestek, –  írja Passuth Krisztina, művészettörténész –  nem törődtek többé a fényképszerű hasonlósággal, az egyéniségből csak azt emelték ki, ami őket személy szerint legjobban megragadta. Magát az emberi arcot is átformálták, átgyúrták, a saját festői látásmódjuk szerint. Olyannyira, hogy amikor ugyanazt a modellt két különböző művész festette le – két lényegileg egymástól különböző mű született.

 

Milyen volt hát Victor Choquet a valóságban? Ilyen is, olyan is és még számtalan féle. Attól függően, hogy ki nézi, honnan és hogyan.

     
Hogyan tudja a művész ezt a lényeget megragadni?  Az ecsetkezeléssel, a színek kontrasztjával azzal, hogy hangsúlyt ad a legfőbb karaktervonásoknak, más nem lényeges részleteket pedig elhagy. Láthatjuk ezt a neves festők portréin pl. Picasso, Matisse, vagy Van Gogh ábrázolásain.
   Van Gogh: Önarckép
    Matisse: Zöldsugaras portré